İnternet Okur Yazarlığı - Sataşma ve Taciz

İsimli konu WH 'Eğitim Kültür' kategorisinde, kızılmaske üyesi tarafından 5 Eylül 2010 tarihinde yazılmıştır. Konu Özeti: İnternet Okur Yazarlığı - Sataşma ve Taciz. Sataşma ve Taciz Sataşma ve taciz ile Internet arasındaki bağlantı nedir? − Sataşma (Bullying - Wikipedia, the free encyclopedia) ve taciz (Harassment... İnternet Ve bilgi Okur Yazarlığı El Kitabı İnternet Okur Yazarlığı - Sohbet ...

  1. Sataşma ve Taciz


    Sataşma ve taciz ile Internet arasındaki bağlantı nedir?
    − Sataşma (Bullying - Wikipedia, the free encyclopedia) ve taciz
    (Harassment - Wikipedia, the free encyclopedia), kişilerin kendilerini ve çevrelerindeki
    dünyayı nasıl algıladığı üzerinde büyük bir etkiye sahiptir.
    − Sataşmanın tanımı genelde o tanımı yapan kişiye bağlıdır. Ancak bir çok insana
    göre bir zaman dilimi içerisinde çeşitli şekillerde tekrarlanarak başka bir insana
    zarar vermek maksadıyla yapılan bir harekettir. Ebeveynler ve çocuklar genellikle
    bu problemin düzeyi konusunda aynı algılamaya sahip değildir.
    − Sataşma, sözle veya fiziksel temasla olabilir. Günümüzde saldırgan veya kötü epostalar,
    sohbet odaları veya mesaj kutusu yorumları hatta daha da ilerisi bir kişiye
    veya bazı insan gruplarına karşı zararlı içerik ile kurulan web siteleri ile Internet
    yoluyla sanal sataşmayı da içermektedir.
    − Eğitimciler her zaman sınıf içinde ve dışında sataşma ve tacizle uğraşmak zorunda
    kalmışlardır. Şimdi bizim için bu tür sataşmanın Internet’i de ne şekilde
    ilgilendirdiği konusunu anlamamız gereklidir.
    Okulda ve evde sataşma ve tacize karşı ne yapılabilir?
    − Eğer öğrenciler üretken bir şekilde öğreneceklerse, kendinden emin ve güvenli
    olduklarını hissettikleri bir ortama gereksinimleri vardır.
    − Eğer bir öğrenciye sataşılıyor ve taciz ediliyorsa, odaklanma güçlüğü olacağından,
    tehlikede hissedeceğinden ve kendine güvenini kaybedeceğinden dolayı öğrenmesi
    kısıtlanır.
    − Öğretmenler ve ebeveynler olarak onlara sınıfta, oyun alanında veya çevrimiçinde
    çalışırken mümkün olan en iyi öğrenme ortamını güvence altına almaktan
    sorumluyuz.
    − Öğrenciler kendi hareketleri için sorumluluk almaya gereksinim duyarlar, ancak
    sataşma ve taciz, güveni ve öz saygıyı azaltır.
    − Kendini tehdit altında (çevrimiçinde veya değil) hisseden öğrenciler güvendikleri
    bir yetişkinin yardımına gereksinim duyarlar. Sataşmada bulunan kişinin de,
    gelecekte bu davranışını tekrarlamaması için, rehberliğe gereksinimi olduğunu
    hatırlamalıyız.
    − Okullar; yerinde, özel ilkelere de sahip olmalıdır. Önleyici önlemleri okulunuzun
    sataşmaya karşı Internet politikaları ile birleştirmek iyi bir fikir olabilir.
    63
    Etik ve güvenlik konuları
    − Sınıfta sataşma ve taciz, korku ve güvensizlik atmosferi yaratarak ve öğrenmeyi
    neredeyse imkansız kılarak bütün sınıfın moralini düşürebilir.
    − Sataşma veya tacizin bir problem olmaması için yardımcı olacak bir önlem,
    müfredatınıza öfke kontrolü ve çatışma çözümünü dahil etmektir. Bu tipteki iyi
    seçilmiş programlar çocukların ve gençlerin çatışmalarda potansiyel arabulucular
    olarak kendi yeteneklerini keşfetmelerine izin verir. Bu şekilde, çevrimiçi ve
    çevrim dışında küçük çatışmaların tehlike veren davranışlara dönüşmesi azaltılmış
    olur.
    − Okulda Internet’in öğrenciler ve personel tarafından ne zaman ve nasıl
    kullanıldığını denetlemek için okulunuzun, yerinde, açık bir politikası olmalıdırçoğunlukla
    buna makul kullanım politikası (AUP)
    (Acceptable use policy - Wikipedia, the free encyclopedia) denir. Internet kullanımını
    kayıt altına alan bu belge, müstehcen dil kullanımı ve saldırgan/mütecaviz dil
    kullanımına izin verilmeyeceğini açık bir şekilde anlatmalıdır. Internet’i uygun
    olarak kullanmayan kişiler, doğrudan sonuçlar hakkında açıkça
    bilgilendirilmelidir.
    − Kimin ne zaman ve nerede çevrimiçinde olduğu da dahil olmak üzere Internet
    kullanımını belgeleyebilen bir yöntem olmalıdır.
    − Öğrencilere çevrim içinde iken kendilerini taciz eden veya herhangi bir şekilde
    sataşan biri olduğunda iletişimi kesmeleri söylenmelidir.
    − Öğrenciler güvendikleri bir yetişkine olanı hemen söylemelidir ve eğer mümkünse,
    onlara saldırgan materyali göstermelidir. Daha sonra yetişkin okulun AUP’sinde
    tarif edilen işlemleri takip etmelidir.
    − İşlem, bir çocuğa bir kişi tarafından sataşılması gibi gerçek hayattaki ile aynıdır.
    Çocuklar bu durumda saldırganla teması kesmelidir ve olayı güvendiği bir
    yetişkine anlatmalıdır. Yalnızmış gibi ve kendi kendisine halletmesi gerekiyormuş
    gibi hissetmemelidir.
    Özet olarak, okul Internet kullanım politikası, çatışma çözümlenmesi, çevrimiçinde
    sataşma olayında öğrencilerin ve personelin ne yapacağının eğitimi, istismar hedeflerine
    olumlu destek sağlanması, ve mümkün olduğunda, istismar edenlere davranışlarını
    değiştirme yardımını içermelidir. Bu tür yerinde politikalarla okullar, sataşma ve taciz
    konularıyla karşılaştıklarında daha az sorun yaşarlar.
    Sınıf ödevi için düşünceler
    − Rol modeli: öğrenciler sahte problem çözme sürecine katılmalıdır. Öğretmenler
    rolleri dağıtır ve öğrencilerin bir problemi çözmeden sorumlu oldukları grupları
    oluştururlar. Bir sonraki adım, öğrencilerin konuya başka bir açıdan bakmalarını
    sağlayan rolleri değiştirmektir.
    64
    − Tartışma grupları: öğrenciler izlenimleri hakkında konuşmaya teşvik edildikleri
    çalışmalarının değerlendirildiği tartışma gruplarına katılırlar.
    Uygun kullanım
    Çevrimiçi sataşma, e-posta ile veya herhangi bir mesajla taciz etme konusunda
    yapılabileceklerle ilgili bazı düşünceler:
    − Öğrencilere bilinmeyen kaynaklardan gelen e-postaları açmamaları öğretilmelidir.
    − Eğer bir e-posta açılırsa ve saldırgan bulunursa, onu hemen siliniz.
    − Eğer bir kişi saldırgan ve mütecaviz e-postalar göndermeye devam ediyorsa epostanın
    nereden gönderildiğini öğrenmek (e-posta mesajı yoluyla) mümkündür.
    Rahatsızlığı hemen bildirmek için o hizmet sağlayıcıyla
    (Internet service provider - Wikipedia, the free encyclopedia) irtibat kurunuz..
    − Çevrimiçinde sataşma konusunda ne yapılacağı ile ilgili olarak okulunuzun
    sataşma üzerine politikasında ve/veya makul kullanıcı politikasında hükümler
    olmalıdır.
    − Sataşmanın herhangi bir türünde olduğu gibi, öğrenciler ne zaman çevrimiçinde
    taciz edilirlerse size veya başka bir güvenilir yetişkine gelebileceklerini bilmelidir.
    5 Eylül 2010
    #1
soru sor