kitap nasıl incelenir?

İsimli konu WH 'Genel' kategorisinde, orjinal2.0 üyesi tarafından 30 Ağustos 2008 tarihinde yazılmıştır. Konu Özeti: kitap nasıl incelenir?. kitap nasıl incelenir? Bu kitap nasıl okunuyor...! Kitap nasıl yazılır nasıl basılır? ...

  1. Sponsorlu Bağlantılar
    kitap nasıl incelenir?
    Sponsorlu Bağlantılar
    30 Ağustos 2008
    #1
  2. tsk Allah razı olsun
    16 Kasım 2011
    #2
  3. 4 senedir üniversitede okuyorum ama böyle ders görmedim. Konu Alanı ve Kitap incelemesi adı verilen sıkıcı bunaltıcı ders iyice sıktı beni. Neden sıktı diye soracaksınız. Hemen anlatayım. Hoca koskoca kitabı veriyor, bu kitabı en ufak ayrıntısına kadar inceleyin, yazım hatalarını, baskı hatalarını tek tek gösterin, kitap kaç puntoyla yazılmış, kitabı kaç kişi yazmış, kitabın yazarını daha önce bir yerden duydunuz mu tarzında bir çok soru…
    Neyse şu sıralar bloga yazı girmemin nedeni konu alanı ve kitap inceleme ödevini yapmamdı.
    Arkadaşlarıma yardım etmek amacıyla, size bir kitap nasıl incelenir onun örneğini veriyorum. işte örnek
    A-) FİZİKSEL ÖZELLİKLER
    1. Görünüş
    Kılavuz kitabının kapağı kırmızı renktedir. Kitap büyük boy bir kitaptır. (30 x 21 ebatlarında) Sayfaları renklidir. Kitap sade görünümlü bir kitaptır. Görünüş özellikleri eksiği olmayan bir kitaptır.
    2. Renk
    İncelemiş olduğum öğretmen kılavuz kitabı genel hatlarıyla sade bir kitaptır. Genel olarak kitapta canlı renkler kullanılmıştır. Kitabın basımında beyaz zemin üzerine siyah yazılar kullanılmıştır. Kitapta farklı temalar farklı renkte sayfa numaraları ile numaralandırılmıştır. Her konunun başında, kazanım, beceriler ve kavram gibi maddeler sarı zemin üzerine siyah yazılarla yazılmıştır.
    3. Baskı
    İncelediğim öğretmen kılavuzu kitabında bazı baskı hatalarını gözlemledim.(s 72: incelettriniz, s. 85: tırnak içerisine alınması gereken cümle tırnak içerisine alınmamış, sayfa 89: da yükleme gereksiz yere çoğul eki konulmuştur: “açıklarlar, s172 dayanış-ma, s180: kolleksiyon)
    4. Kapak
    Kılavuz kitabının önemli unsurlarında bir tanesi olan kapağı ön kapak, arka kapak, sırt kapağı ve iç kapak bakımında inceledim.
    A-) Ön Kapak
    Kitabın ön kapağında kitabın eğitim düzeyi, kitabın adı ve Milli Eğitim Bakanlığı simgesi bulunmaktadır.
    B-) Arka Kapak
    Kitabın arka kapağında Milli Eğitim Bakanlığı’nın kampanyaları, (Haydi Kızlar Okula, Eğitime %100 Destek), Trafik kazaları ile ilgili bir hatırlatma, Kitabın ISBM numarası ve Bandrol Uygulamasına ilişkin bilgiler bulunmaktadır.
    C-) Sırt Kapağı
    İncelediğim kitabın sırt kapağında kitabın adı, kaçıncı sınıfa hitap ettiği ve MEB’ in logosu bulunmaktadır.
    D-) İç Kapak
    Kitabın ön kapağının en üstünde kitabın adı onun altında kitabın yazarları ve en altta Milli Eğitim Bakanlığı simgesi, kitabın basım yılı, bası yeri, kitabı basan matbaanın ismi ile kitabın kaçıncı baskı olduğu yazıyor.
    5. Sayfa Düzeni
    Kılavuz kitabında ders kitabından alıntılar olan bölümünün yazı puntosu oldukça küçüktür. Bu durum okumayı güçleştirip gözü yormaktadır. Kitapta yer alan bazı resimler dikkatli bakmadıkça anlaşılmıyor. ( s. 140, 232,116) Bence öğretmen kılavuz kitabındaki ders kitabından alınan bölümler biraz daha büyütülebilir, çünkü sayfanın yanlarında yetirince boşluk vardır. Yine de bu kitap öğretmen seviyesine uygundur.
    6. Sayfa Boyutu
    Kitabın boyutu 30×21,5 olup B5 kağıt boyutuna göre hazırlanmıştır. Bu da kitabın boyutunun eğitim seviyesine göre olduğunu göstermektedir.
    7. Yazı Puntosu
    İncelediğim kitap öğretmen kılavuz kitabı olduğu için puntosunun pek bir önemi yoktur. Ancak kitabın basımında genel olarak 12 punto kullanılmıştır. Ders kitaplarının puntosu öğrenci seviyesi ve sınıfına göre değişmektedir.
    İlköğretim döneminde 1. sınıf ders kitaplarının puntoları şöyledir:
    1. sınıf kitapları 20-24 punto arası yazılır.
    B-) EĞİTSEL ÖZELLİKLER
    1. Öğrenme Süreci
    İncelenen öğretmen kılavuz kitabında, öğretmenin derse gelmeden önce yapması gereken hazırlıklar, dersin nasıl işleneceğine dair yönergeler, Öğrenciye verilecek kazanımlar ve beceriler verilmiştir.
    İncelediğim Hayat bilgisi 1. Sınıf Öğretmen Kılavuz kitabı Milli Eğitim Bakanlığı müfredatına göre hazırlanmıştır.
    Kitapta 3 ana temaya yer verilmiştir. ( Okul Heyecanım, Benim Eşsiz Yuvam, Dün, Bugün ve Yarın)
    C-) GÖRSEL TASARIM ÖZELLİKLERİ
    Öğretmen kılavuzunun hazırlanmasında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından kabul gören bazı ilkeler vardır. Bunlar:
    - Başlıklar görsel tasarım ilkelerine uymalıdır.
    - Öğretimde yardımcı öğeler, estetik yönden uygun ve temiz baskılı olmalıdır.
    - Kitapta bulunan bölümler okunabilir olmalıdır.
    - İçindekiler listesi doğru ve ayrıntılı olmalıdır.
    - Resim harita vb. yerinde ve içerikle uygun olmalıdır,
    - Resimlerde uygulanması gereken elemanlara dikkat çekilmelidir.
    Kitapta bu öğelerden 2. ve 3. öğelere yer yer uyulmamıştır. (s. 140, 232,116)
    1. Fotoğrafın Özellikleri
    İncelemiş olduğumuz kitaptaki resimler birkaç sayfada açık ve anlaşır bir şekilde basılmamıştır. (s. 140, 232,116) Buna rağmen kitaptaki diğer resimler öğrenci seviyesine uygun ve içerikle alakalıdır.
    2. Grafik ve Tabloların Özellikleri
    Grafikler okuyucu bilgilendirmek için gerekli olan unsurlardandır. Kitaptaki tablo ve grafikler etkili bir şekilde kullanılmıştır. ( S. 37, 39, 41, 69,80, 92, 198)
    D-) ANLATIM VE DİL ÖZELLİKLERİ
    İncelediğim Öğretmen kılavuz kitabında, yabancı sözcüklerden arındırılmış, temiz bir Türkçe kullanılmıştır.
    Kitap 1. sınıf seviyesinde olduğu için yabancı kelime kullanılmamasına dikkat edilmiştir.
    1. Metnin Yapısı
    Kılavuz kitabında bilgi vermek amacıyla etkinlik ve etkinliklerle ilgili açıklamalar verilmiştir. Belli maddeler ve yönlendirmeler vardır. Kitapta bu yönergelerin doğru yazılmasına önem verilmiştir.
    2. Yanlış ve Eksik Bilgi
    Kılavuz kitabında yer alan yanlış bilgiler hem öğretmeni yanlış yönlendireceği gibi hem de öğrenciyi yanlış yönlendirebilir. Bu yüzden kitabı hazırlayan uzmanlar kitapta herhangi bir yanlış bilgi olmamasına özen göstermişlerdir.
    Kitap yakın tarihte basıldığından dolayı kitaptaki bilgiler günceldir.
    3. Düzeye Uygunluk
    Kılavuz kitabı öğrenme ve öğretme sürecinde yeterli düzeyde olmalıdır. İncelenen kitap öğretmenlerin ihtiyaçları karşılayacak bir kitaptır.
    4. Cümle ve Kelime Grupları
    Kitapta verilen kelimeler, cümleler öğrencilerin seviyesine uygun bir şekilde kullanılmıştır. İncelediğim kitapta öğrencinin bilmediği, tanımadığı kelimeler kitabın en arkasında yer alan sözlük bölümünde verilmiştir.
    SONUÇ
    İncelediğim, Hayat Bilgisi 1. Sınıf Öğretmen Kılavuz kitabında öğrenciye yönelik etkinlikler öğrencinin gelişim düzeyine uygun bir biçimde ele alınmıştır. Kitapta yer yer hatalar görülse de kitap genel hatlarıyla yeterli bir kitap olarak değerlendirilebilir.
    16 Kasım 2011
    #3
soru sor